De Nederlandse spaarmarkt en het gedrag van de spaarders wordt door vele onderzoeksbureau’s en websites met online polls in kaart gebracht. Zeker het afgelopen half jaar was een “dynamische” periode met de opkomst (NIBC Direct, Moneyou) en ondergang van nieuwe spelers (Icesave), de aanpassingen van het depositogarantiestelselen de recente daling van de rente vergoedingen.
Hieronder een overzicht van de uitkomsten van enkele onderzoeken m.b.t. de Nederlandse spaarder. Niet alle onderzoeken zijn overigens een representative steekproef voor alle (Nederlandse) spaarders. Voor de polls betreft het bijvoorbeeld de bezoekers van de desbetreffende website.
Betrouwbaarheid banken volgens een onderzoek van SNS, 10-10-2008
Het vertrouwen in eigen bank onder Nederlanders blijft onverminderd hoog. Dit blijkt uit onderzoek van SNS Bank onder 610 Nederlandse spaarders, uitgevoerd op 8 oktober. SNS Bank wordt naast onder meer Rabobank, Postbank en ING Bank tot de meest betrouwbare Nederlandse banken gerekend.
Meer dan de helft van de respondenten is wel kritischer geworden als het gaat om de keuze voor een bank. Ten gevolge van de kredietcrisis gaat 27 procent in de toekomst zijn geld beter spreiden bij verschillende banken.
De top vier van de meest betrouwbare banken volgens de Nederlandse spaarder:
-
Rabobank
-
Postbank
-
ING Bank
-
SNS Bank
Zie het bericht op snsbank.nl
AD Geld & recht onderzoek, 11-12-2008
Rabo is de grote winnaar, zo blijkt uit het onderzoek van AD waaraan 1200 mensen meededen. ,,Je kunt zeggen dat Rabo eenzaam aan de top staat,’’ zegt onderzoeker Kim Derrix. ,,De bank scoort hoog als je kijkt naar de spontane naamsbekendheid en de bank krijgt een hoge waardering. ABN Amro is ook heel bekend, maar krijgt een lagere waardering en Postbank krijgt juist een hoge waardering maar scoort weer minder hoog als het gaat om bekendheid.’’
Ook als het om de tevredenheid van de eigen klanten gaat, staat Rabo op kop, hoewel het verschil met de Postbank klein is. Rabobank-klanten zijn het meest tevreden met hun bank: ze geven hun bank gemiddeld een cijfer 7,6, daarna komen de klanten van Postbank (7,5), ABN Amro (6,9), SNS Bank (6,7) en ING Bank (6,6).
Onderaan de lijst bungelt Fortis met een 5,9 als rapportcijfer. Logisch misschien, maar volgens Derrix heeft het meer met beeldvorming van de bank te maken dan met de bank zelf. ,,Het is perceptie volgens mij. Ik ken de bank omdat ons bureau ook voor Fortis werkt en ik zie bij de bank slimme, ambitieuze mensen die hard werken om hun klanten tevreden te stellen met hun diensten. Op dezelfde wijze als hun collega’s bij andere banken. Raar hoe dat werkt, dat sentiment.’’
Tevredenheid eigen klanten:
Rabobank 7,6
Postbank 7,5
ABN AMRO 6,9
SNS Bank 6,7
ING Bank 6,6
Fortis 5,9
,,Het overgrote deel van ons spaargeld is ondergebracht bij Nederlandse banken,’’ zegt Kim Derrix van Blauw Research. Zij deed voor het AD onderzoek naar het spaargedrag van Nederlanders. Ze deed dat in de laatste twee weken van oktober: een bijzondere tijd waarin de financiële wereld op zijn grondvesten schudde. Ineens leek niets meer zeker. Die onzekerheid klinkt door in de enquête. ,,Opvallend is dat twee derde van alle respondenten zegt liever een lagere rente te ontvangen op zijn spaargeld dan te sparen bij een buitenlandse bank,’’ vertelt Derrix.
Uit de vraag “Waar spaart U” met meerdere antwoorden mogelijk kwam de volgende verdeling:
Zie voor meer informatie het AD Geld en recht
De spaarmarkt volgens de bezoekers van independer, 30-11-2008
Bezoekers die op Independer.nl een vergelijking maken van spaarrekeningen en deposito’s hebben de bank waar zij het grootste deel van hun spaargeld hebben staan, beoordeeld op de volgende aspecten:
• Klaarstaan voor klanten
• Snelheid van dienstverlening
• Beloften nakomen
• ‘Value For Money’ (kwaliteit ten opzichte van de bankkosten)
In de periode van 1 december 2007 t/m 30 november 2008 hebben in totaal 147.301 bezoekers aan het onderzoek meegewerkt.
Aanbieder | Klaar staan voor klanten | Beloften nakomen | Snelheid van dienstverlening | Value For Money’ (kwaliteit ten opzichte van de bankkosten) | Gemiddeld |
ASN Bank | 8 | 8,2 | 7,8 | 8,2 | 8,1 |
ATB | 7,8 | 8 | 7,9 | 8,4 | 8 |
Triodos | 8 | 8,1 | 7,8 | 7,9 | 8 |
Argenta | 7,7 | 7,9 | 7,7 | 8,4 | 7,9 |
Alex | 7,7 | 7,9 | 7,8 | 7,7 | 7,8 |
Garantibank | 7,6 | 7,8 | 7,7 | 7,9 | 7,8 |
Credit Europe Bank | 7,5 | 7,8 | 7,6 | 8,1 | 7,8 |
DHB Bank | 7,4 | 7,7 | 7,7 | 7,9 | 7,7 |
NIBC Direct | 7,4 | 7,6 | 7,6 | 8,1 | 7,7 |
Akbank | 7,4 | 7,6 | 7,5 | 7,9 | 7,6 |
DSB Bank | 7,3 | 7,5 | 7,4 | 7,9 | 7,5 |
Artesia | 7,4 | 7,5 | 7,4 | 7,4 | 7,4 |
Van Lanschot Bank | 7,6 | 7,6 | 7,7 | 6,7 | 7,4 |
Robeco | 7,4 | 7,5 | 7,5 | 7 | 7,4 |
SNS Regio Bank | 7,5 | 7,5 | 7,3 | 7 | 7,3 |
Bekijk alle uitkomsten van het onderzoek