Voor klanten met een spaarloonrekening bij de ING worden alle spaargelden gedeblokkeerd en dus vrij opneembaar. Dit is nadelig als de rente op het vrij opneembare spaardeel lager is dan op het geblokkeerde deel van het spaarloon en bovendien zijn deze spaargelden niet vrijgesteld van belasting. Hierdoor mist de klant mogelijk de vrijstelling van belasting box 3, de vermogensrendementsheffing van 1,2%.
De Consumentenbond noemt terecht dat het uitkeringssysteem spaarloon van ING klantonvriendelijk is en wil dat de ING-bank een ander uitkeringssysteem hanteert voor het spaarloon dat vrij komt.
Klanten van de ING die willen dat het spaarloon geblokkeerd blijft, kunnen tot 1 december 2010 bellen naar de klantenservice en betalen 10 cent per minuut. “Wij vinden dit bijzonder klantonvriendelijk. Het spaarloon zou geblokkeerd moeten blijven totdat de klant ervoor kiest het op te nemen”, aldus directeur Bart Combée van de Consumentenbond.
Lees ook het artikel over wat de mogelijkheden zijn van de vrijval spaarloon