Het Customer Insights Center van de Rijksuniversiteit Groningen, MIcompany en MetrixLab onderzoeken wat klanten vinden van de grootste Nederlandse bedrijven. Vooronderzoeksresultaten laten zien dat bij de grootbanken Rabobank de hoogste score van haar klanten krijgt. Hekkensluiter is DSB.
De drie instellingen onderzoeken de tevredenheid van vierduizend klanten van de tachtig grootste dienstverlenende bedrijven in Nederland. Behalve de banken nemen zij de sectoren vervoer, retail, energie, telecommunicatie en reizen onder de loep. In januari volgt de uitreiking van een onderscheiding voor het bedrijf dat het beste heeft gescoord.
Vooronderzoek grootbanken
Onderzoeker prof.dr. Peter Verhoef: “In het vooronderzoek hebben we de door bedrijven gecreëerde waarde voor klanten gemeten onder vierhonderd klanten van Nederlandse grootbanken. Hieruit komt naar voren dat DSB het slechtst wordt beoordeeld door haar eigen klanten. De gemiddelde prestatie richting klanten van de DSB Bank is een 5.5 op de schaal van 10. De Rabobank scoort dan het hoogst op de totale waardecreatie richting klanten met een 6.9, op ruime afstand gevolgd door ABN Amro en ING.
Hieronder de gegevens van het vooronderzoek grootbanken:
Grootbank | Totaal klantprestatie |
ABN AMRO | 5,9 |
DSB Bank | 5,5 |
ING Bank | 6,0 |
Rabobank | 6,9 |
SNS Bank | 5.8 |