Consumenten hebben nog maar weinig vertrouwen in banken. Zij waarderen hun bank gemiddeld met het cijfer 4,9. Alleen de Rabobank haalt nog een voldoende met een score van 7,1. Dit blijkt uit een onderzoek onder ruim duizend consumenten door marktonderzoeksbureau Synovate en publicrelationsadviseur Porter Novelli.
Banken zullen eerst moeten laten zien dat ze intern orde op zaken stellen om het vertrouwen van hun klanten te kunnen herwinnen. De meeste ondervraagden vinden dan ook dat banken voorlopig moeten afzien van reclame maken. Een algemene klacht is verder dat banken te weinig communiceren over de gevolgen van de crisis voor de bank en de klant. Ondanks dit gebrek aan vertrouwen blijft een meerderheid (68 procent) toch trouw aan hun bank. Slechts 15 procent overweegt naar een andere bank over te stappen.
Twee derde van de consumenten kiest ervoor spaargeld over meerdere banken te spreiden. Beleggen is momenteel geen populaire optie. Slechts 18 procent geeft aan geld te willen beleggen. Lager opgeleiden kiezen ervoor geld liever thuis te bewaren of te besteden aan leuke dingen zoals vakanties.