Het vertrouwen in de Nederlandse bankensector lijkt enigszins terug te keren. Toch zijn er grote verschillen tussen de individuele banken. ING en Rabobank hebben een grote stap voorwaarts gemaakt in de Financial
Trust Index van merkenadviesbureau HIGHValue. Zelfs voor zorgenkind Fortis gloort weer een beetje hoop. Maar SNS, ASN en ABN Amro blijven slecht scoren, waarbij de laatste zelfs nog verder weg zakt.
Directeur Paul Moers van HIGHValue is met name lovend over de prestaties van ING in de afgelopen maanden waarin de bankverzekeraar voor de opdracht stond om de razend populaire dochter Postbank te doen vergeten. „Klanten hebben ervaring opgedaan en gezien dat het er bij ING bepaald niet slechter op is geworden sinds het verdwijnen van de Postbank. De volgende stap voor het concern is ’de kracht van de Postbank’ nu om te zetten in ’de kracht van ING’. Het gevoel van ’dichtbij’ van de Postbank terugwinnen. Mijn advies is om een heel nieuwe campagne te starten. ’Ellen’ heeft haar beste tijd gehad en zou net als Jan Mulder en zangeres Anouk van de buis moeten verdwijnen.”
Wat het vertrouwen in ING verder heeft gesterkt, is de weer opgelopen beurskoers. „En de financiële avonden van ING, waarbij de directie in het land de klanten is gaan opzoeken, zijn heel goed geweest. Voor het vertrouwen van de klanten in de bank, maar ook voor de directie die precies heeft kunnen horen wat er leeft onder de mensen.” Grote koploper onder de Nederlandse banken is en blijft de Rabobank. „Zij hebben prachtige winstcijfers laten zien over het eerste halfjaar. Dat bevestigt mensen in hun positieve beeld van de bank. De Rabobank was vroeger ’suf’, maar is nu ’hot’”, aldus Moers. „Door alle publicitaire successen ligt nu wel het gevaar van arrogantie op de loer, maar de bank heeft alle kansen om het succes verder uit te bouwen.” Tegenover de positieve wending in het vertrouwen van de twee grootbanken staat het inzakken van ABN Amro. „Als ik Gerrit Zalm was, zou ik me grote zorgen maken”, zegt Moers over de oud-minister die bij de staatsbank aan het roer staat. „Ze zijn daar veel te veel intern bezig, het is navelstaren”. ABN Amro blijft een prachtig merk, maar ze zouden er veel meer mee moeten doen. Te beginnen met goed aan de klanten uitleggen wat ze doen met al die miljarden euro’s staatssteun. Datzelfde geldt voor SNS. Het is gewoon onvoorstelbaar dat die bank blijft zitten als een ’lame duck’.”
HIGHValue heeft deze keer ook DSB Bank en Friesland Bank ’meegenomen’ in de enquête. „Ze staan niet in de index, maar we wilden toch graag weten hoe het publiek over deze banken denkt. DSB bungelt op alle punten helemaal onderaan en Friesland Bank daar even boven. De (hypotheek) affaires en de bestuurswisselingen hebben DSB bepaald geen goed gedaan. Friesland Bank daarentegen scoort zo matig omdat de bank nalaat extern te tonen wat ze precies aan het doen zijn.”
Bron: DFT